DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Sunday, August 31, 2008

MENCONGAK MAKNA MERDEKA

Oleh :ABDUL HALIM YAACOB (270808)
Pinggiran Alor Setar [http://asalbayu.blogspot.com]

Ketika di usia kanak-kanak
sering kutanya bapa:
akan makna merdeka?
Lalu jawapannya: KEBEBASAN
Siapa kurung kita?
kuasa asing katanya
di bumi sendirI kita jadi kuli.

Anak-anakku kini di usia dewasa
kepadaku sering mereka tanya:
benarkah kita sudah merdeka?
Minda kita masih diperhamba
saban ketika dusta dan nista
angkara kebejatan arus perdana.

Kepada mereka kuhulur nasihat:
usah percaya jika diperdaya
tidak wajar dikongsi kemungkaran
agar selamat di dunia juga akhirat
usah tumpang gerabak dosa.

Maaf.... rela aku dicerca!
Hingga kini masih aku mencongak
makna merdeka setelah setengah abadku
tempuh di terowong ini
sinar di hujungnya masih suram.


Catatan :

Saya tertarik dengan nukilan penulis diatas yang membuat komen diblog saya. Sebagai menghargai tulisannya itu, saya siarkan karyanya itu diblog saya untuk para pembaca semua.

Tun Telanai

Ada banyak bahan yang boleh dijadikan pengetahuan dan hiburan diblog saya satu lagi:
http://demang.blogmas.com/

“SELAMATKAN RAKYAT DAN SELAMATKAN NEGARA”
“PROTES SAMPAI TURUN”
Wallahu'alam bishshawab

3 comments:

k-one said...

dokomentari menarik sempena merdeka... http://www.youtube.com/watch?v=sNZzZlVgWxY
salam perjuangan ... kpd mereka yg telah benar2 berjuang utk merdeka tetapi d padamkan dlm catatan sejarah tanah air...

harap pihak tuan dpt sebarkan...

k-one said...

dokomentari menarik sempena merdeka... http://www.youtube.com/watch?v=sNZzZlVgWxY
salam perjuangan ... kpd mereka yg telah benar2 berjuang utk merdeka tetapi d padamkan dlm catatan sejarah tanah air...

Anonymous said...

Erti kemerdekaan jemput ke blog saya...ada entri bertajuk Gebang Merdeka dan Bendera Kemerdekaan. Bolehlah kita renungkan bersama. Terima kasih